Türkiye Hazır Giyimde Avrupa’nın Üçüncü, Dünyanın Yedinci Büyük İhracatçısı
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Türkiye’nin hazır giyimde Avrupa’nın üçüncü, dünyanın ise yedinci büyük ihracatçısı konumuna ulaştığını belirterek, şöyle konuştu: “Geçen yıl hazır giyimde 20,6 milyar dolar, 12,3 milyar dolarlık ihracatla Tekstilde tekstil ve hazır giyim ihracatı 30 milyar doları aştı.” “Hazır giyim ihracatı yaptık.” söz konusu.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) tarafından, İstanbul Ticaret Odası (İTO) iş birliği ve Bakanlığın desteğiyle düzenlenen İstanbul Hazır Giyim ve Moda Fuarı (İstanbul Fashion Connection-IFCO) Ticaret Odası başladı.
Avrupa’nın en büyük hazır giyim fuarı olan İstanbul Fuar Merkezi’nde düzenlenen etkinliğin açılışında konuşan Bakan Bolat, bölgede devlet ve millet olarak gösterilen dayanışmayla toplumun gücünün bir kez daha görüldüğünü söyledi. Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilendi.
Deprem bölgesinin toparlanma sürecinin beklenenden çok daha hızlı olduğunu belirten Bolat, “İnşallah birkaç yıl içinde depremden en çok zarar gören illerimiz daha dinamik, enerjik, daha güçlü, gelişmiş, daha dinamik, daha enerjik, daha güçlü, daha gelişmiş bir cazibe merkezi haline gelecek. eskisinden daha yaşanabilir ve çevre dostu şehirler ve yurt dışından gelenler için.” “İster siyasi olsun, ister medya mensubu olsun, ister iş dünyası mensubu olsun, deprem bölgelerindeki imar faaliyetlerine hayran kalıyorlar. Bu gerçekle yüzyılın depreminden, yüzyılın birliğine ulaşacağız. Yüzyılın bir an önce yeniden inşası.” dedi.
“Milano, Paris ve Londra’dan sonra İstanbul artık bir moda merkezi.”
Ömer Bolat, IFCO’nun henüz 2. yılını doldurduğunu, 3. yılına girerken beşinci fuarını düzenlediğini anlatarak, fuarın 8 salonda, 600 katılımcı ve yurt içi ve yurt dışından toplam 30 bin ziyaretçiyle gerçekleşeceğini söyledi.
Milano, Paris ve Londra’dan sonra İstanbul’un artık moda merkezi haline geldiğine dikkat çeken Bolat, Türkiye’nin üretim, tedarik, lojistik, ticaret, enerji ve fuar merkezi haline geldiğini vurguladı.
Bolat, bu tablonun Türkiye ekonomisinin son 21 yılda ne kadar sağlam temeller üzerinde ilerlediğinin ve geliştiğinin açık bir göstergesi olduğunu belirterek, büyüme rakamlarının da bu tablonun açık kanıtı olduğunu söyledi.
Türkiye’nin geçen yılın 9 ayında yüzde 4 büyüyerek milli gelirini 1 trilyon 75 milyar dolara çıkarmayı başardığını hatırlatan Bolat, “Bunun en önemli faktörlerinden biri ihracattaki başarımızdır. Geçen yıl buna rağmen Dünya ihracat ve ithalatındaki düşüşle Türkiye olarak yüzde 0,64 büyüme elde ettik.” “256 milyar dolarlık artışla 256 milyar dolara ulaştık. Bu, Cumhuriyet tarihinde bir rekor olarak kaydedildi. Bunu başaran ihracatçı ailesine şükranlarımızı sunuyoruz.” İfadelerini kullandı.
“Yol haritası belli; daha fazla tasarım, daha fazla markalaşma, daha hızlı teslimat”
Ticaret Bakanı Bolat, ihracatta dokuma ve giyim sektörünün değerli bir alan oluşturduğunu, Türk sanayisini ilk ateşleyen sektörün dokuma olduğunu, ardından hazır giyimin geldiğini belirtti.
Türkiye’nin pamuk üreticisi ülke olmanın avantajıyla tekstilde 100 yılda önemli kazanımlar elde ettiğini belirten Bolat, şöyle devam etti:
“Bugün Avrupa’nın üçüncü, dünyanın ise yedinci büyük ihracatçısı konumuna ulaştık. Geçtiğimiz yıl 30 milyar doların üzerinde dokuma ve hazır giyim ihracatı, 20,6 milyar doların ise hazır giyim ve konfeksiyon ihracatıyla gerçekleşti. Dokuma 12.3 milyar dolar. Bu da Türkiye’nin toplam ihracatının yaklaşık yüzde 13-14’ünü oluşturuyor. Bölümün en büyük katkısı istihdama, katma değere ve vergi gelirlerindeki artışa… Pamuk üreticisi olmak, hedef pazarlara yakın olmak, 2 günde teslimat yapabilmemiz, geniş ürün yelpazemiz ve özgün tasarımlarımız.” Bu başarıda önemli rol oynadı. Artık yol haritası açık: daha fazla tasarım, daha fazla markalaşma, daha hızlı teslimat.”
Bolat, Ticaret Bakanlığı olarak yıllık bütçelerinin yüzde 60’ını ihracat desteklerine ayırdıklarını ve ihracatçılara destek vermeye devam edeceklerini söyledi.
Bolat, IFCO’nun da destek kapsamında olduğunu ve geçen yıl düzenlenen 2 fuarın katılımcılarına toplam 90 milyon lira destek verildiğini, fuara gelen satın alma heyetlerine de destek sağladıklarını belirtti.
Bu yıl için 267 milyar dolar mal ve 110 milyar dolar hizmet ihracatı hedeflediklerini hatırlatan Bolat, hazır giyim ve dokuma bölümlerinin de yılın ikinci yarısında artan siparişlerle ihracat hedefine katkı sağlayacağını söyledi.
“Tüketiciler daha uzun ömürlü ve kaliteli ürünlere ulaşmak istiyor”
Avrupa ve Avrupa Birliği’nin ana ülkelerinin ithalatının yüzde 15 civarında azaldığını belirten Bolat, şunları kaydetti:
“Ama Türkiye olarak Avrupa Birliği’ne ihracatımızı artırmayı başardık. Dünya ihracatı ve dünya ithalatı azaldı ama dünya mal ihracatındaki payımız yüzde 1,02’den yüzde 1,06’ya çıktı. 2028’de hedef yüzde 1,30. Hizmetlere devam ediyoruz. ihracattaki payımızı artırmak. Bu konuda ihracatçılarımızla birlikte dünyayı dolaşarak, ihracat pazarlarına giderek, alıcılara yerinde ulaşarak hedeflerimize ulaşacağız. Bakanlık olarak toplamda üzerinde çalışıyoruz ve hayata geçireceğiz. Bu yıl 27 şubede 41 promosyon pazarlama projesi. Dokuma ve hazır giyimde 4 promosyon hayata geçireceğiz ve “Pazarlama projesi destek kapsamında ve 45 milyon lira ödeme yapıyoruz. Yeni projeleri destek kapsamına almaya devam ediyoruz.”
Bolat, ihracatçıları Avrupa Yeşil Anlaşması’na uyum konusunda hazırlama çalışmalarının sürdüğünü belirterek, “Tüketici artık daha uzun ömürlü ve daha kaliteli ürünlere ulaşmak istiyor. Lütfen bunu dikkate almayı unutmayın. Artık şu noktaya gelmemiz lazım.” Hazır giyimde dünyanın en az 5 önemli markası Türkiye’de.” “Bunu hedeflememiz lazım. İnşallah sizlerle bunları başarmalıyız. Orta Vadeli Programın son yılı olan 2026’da 200 bin ihracatçıya ulaşmak istiyoruz.” dedi.
Ticaret Bakanlığı olarak IFCO gibi sektör için önemli olan etkinliklere destek vermeye devam edeceklerini belirten Bolat, bunun Türkiye’nin küresel moda ve hazır giyim alanındaki konumunu daha da güçlendireceğini sözlerine ekledi.
Konuşmaların ardından Bakan Bolat ve beraberindekiler, fuarın açılış kurdelesini keserek stantları gezdi.